Thumb
27 Nov

Črni petek – fraza, ki je prevzela slovenske medije

Analiza, ki so jo naredili v podjetju Press Clipping, kaže, da je črni petek v zadnjem desetletju v Sloveniji prerasel svojo izvorno pomenljivost in postal »medijski pojav brez primere«.

Objavljeno:

četrtek, 27. November, 2025

Kot pravijo, so analizirali več kot 6.400 objav iz zadnjih 13 let in ugotovili, da se je izraz iz enodnevnega nakupovalnega popusta spremenil v izraz, ki ga mediji uporabljajo tako za potrošniško mrzlico kot za politične afere, športne drame in gospodarske pretresе. O črnem petku so najpogosteje poročali javni in največji spletni portali, med katerimi so RTV Slovenija, Siol.net, STA servis, 24ur.com in vecer.com, sicer pa so vsebine na to temo zasledili v kar 536 različnih medijih.

Iz vsebine člankov je razvidno, da se je slovensko razumevanje črnega petka skozi leta spreminjalo. »V prvih letih je šlo predvsem za poročanje o dogajanju v tujini – o tem, kako Američani na ta dan drvijo v trgovine in postavljajo nove rekorde. Nato je dogodek dobil domačo različico, ki je postala eden od ključnih signalov za začetek predpraznične potrošnje. Slovenski trgovci so hitro ugotovili, da lahko novembrske popuste raztegnejo na ves teden ali celo mesec, mediji pa so pri tem pogosto opozarjali, da akcije niso vedno to, kar obljubljajo,« pravijo v Press Clippingu. Dodajajo, da so se v zadnjih letih ton in teme nekoliko spremenili. »Ob popustih so se v ospredje prebile zgodbe o preobremenjenih dostavnih službah, psihologiji FOMO-nakupov, agresivnem spletnem oglaševanju in vplivu potrošniških navad na družinske proračune. Pogoste so primerjave cen pred in po akcijah, nasveti, kako se izogniti pastem, in opozorila o manipulacijah z navideznimi popusti,« pravijo.

Hkrati črni petek ni več omejen le na nakupovanje, temveč se v številnih prispevkih uporablja kot simbol dramatičnih, prelomnih trenutkov (od 'črnega petka za delnice' do 'črnega petka za domač klub') in je postal nekakšna novinarska bližnjica za slabe novice. Je pa vzorec jasen – največ objav na to temo je vsako leto konec novembra (približno dve tretjini), preostala tretjina pa se nanaša na povsem druge kontekste. Ne na popuste, trgovce ali nakupovalni vrvež, temveč na metaforične in širše tematske uporabe izraza črni petek.

VIR: MM