Thumb
25 Apr

Zakaj se podjetja vse manj zatekajo k intuiciji in raje k merljivim rezultatom

Na 20. Adriatik kontroling konferenci pod sloganom Od nevidnega k merljivemu bo tokrat v ospredju, kako v praksi postavljati cilje in meriti uspešnost tudi na bolj intuitivnih področjih poslovanja, kot sta denimo poznavanje kupcev in razvoj kadrov.

"Tudi pri mehkih veščinah, kot sta na primer razvoj kadrov ali poznavanje kupcev, lahko danes izmerimo uspešnost procesa na posameznih stopnjah, od vmesnih rezultatov do končnega cilja. Zato lahko med drugim tudi v marketingu in HR veš, kam, v kaj in v koga se ti bolj splača vlagati. Ti kazalniki lahko pokažejo tudi upravičenost vlaganj znotraj posameznih oddelkov, kot sta marketing ali HR. Kontroler, ki gre v korak s časom, ima danes tudi digitalne kompetence in prav na teh bo poudarek na konferenci 27. maja," pravi Jan Markun, projektni vodja in član programskega odbora jubilejne, 20. Adriatik kontroling konference. Po treh letih premora bo letošnja konferenca potekala 27. maja v hotelu Jama v Postojni. Organizatorja, podjetje CRMT in njegova Šola kontrolinga pod vodstvom prve dame kontrolinga v Sloveniji Dragice Erčulj, pričakujeta okoli 150 udeležencev.

Tudi o prihodkovni strani kontrolinga in kako uspešno vpeljati spremembe

Progam zajema dve strokovni predavanji in šest primerov iz prakse. Poleg najnovejših standardov v kontrolingu, ki jih bo predstavil Ronald Gleich iz Frankfurt School of Finance & Management, bo s strokovnim prispevkom sodeloval še Mariusz Rzeźnikiewicz iz MR-Con.com, ki bo predaval o prednostih in slabostih notranjega ali zunanjega kontrolinga v v malih in srednjih podjetjih. Ob managerju leta 2024 Marku Lukiću iz Lumarja IG in in Tini Štrukelj iz Infinite Pure Solutions bo v prvem delu konference nastopil še Michał Zimiński iz Simon Kucher & Partners, ki bo predstavil vlogo podatkov v prodajni odličnosti. "V Sloveniji se v kontrolingu prepogosto pogovarjamo zgolj o zniževanju stroškov. Zato smo se pri pripravi programa trudili, da čim bolj vpletemo tudi prihodkovno stran," razlaga Markun.

Prvemu delu predavanj bosta sledili dve vzporedni sekciji. Prva bo zajemala predavanja Matica Kadlička iz Video centra, Roberta Srake iz Big Banga in Mateja Petrovčiča iz CRMT, v drugi sekciji pa bo praktična delavnica, na kateri se bodo udeleženci razdelili v skupine in skozi simulacijo spoznavali, kako lahko uvedejo spremembe ter kateri dejavniki so pomembni za uspeh pobud za upravljanje sprememb. "Za izvedbo delavnice o strateškem pogledu na upravljanje sprememb smo izbrali strokovnjaka na tem področju Petra Dolenca iz podjetja PDiVision. Na njej bodo udeleženci v skupinah raziskovali, kako se lotiti sprememb in jih implementirati, da bi jih te pripeljale do končnega uspeha," razlaga. Ob tem še opozarja na svoja opažanja, da se v nekaterih podjetjih ne zavedajo pomembnosti upravljanja sprememb pri uvajanju novosti. "Nekateri zaposleni pač niso naklonjeni spremembam ali pa menijo, da sami najbolje poznajo svoj del posla. Kontroler pa ima na voljo informacije, ki jih izlušči iz podatkov, in načeloma ni čustveno navezan na posamezne dele poslovanja. Zato je sodelovanje med njim in vodstvom bistveno za še boljši vpogled v delovanje podjetja in uvajanje kakršnihkoli novosti," pojasnjuje Markun.

Boljša obveščenost odločevalcev nadgrajuje intuicijo

Vloge kontrolerjev oziroma oseb, ki upravljajo sistem kontrole dobičkonosnosti in svetujejo vodstvu podjetja, so po podjetjih različne. Vsekakor pa raziskave v kontrolingu kažejo, opozarja Markun, da bolj ko ti akterji sodelujejo z vodstvom podjetja, bolj je to podjetje uspešno. "Z naraščajočimi izzivi v poslovanju in razvojem tehnologije je danes vloga kontrolerjev vse bolj pomembna za (bolj) uspešno poslovanje podjetja. Digitalizacija jim z različnimi orodji olajša zbiranje in analiziranje raznovrstnih podatkov. Tudi različne projekcije kažejo, da bodo finančniki v prihodnje imeli drugačne kompetence, kot jih imajo danes," razlaga sogovornik iz CRMT, ki meni, da kontroling tako ali drugače obstaja v vsakem podjetju. "Nekateri imajo uradno funkcijo kontrolerja, drugod je to ena od funkcij zaposlenega v drugi vlogi, denimo analitika. Priporočljivo pa je, da vsi deli podjetja sodelujejo s kontrolerjem in da skupaj zastavijo cilje, ki so merljivi. To velja tudi za kadrovsko področje, marketing, odnose z javnostmi in druge tako imenovane mehke veščine v podjetju," dodaja.

Na vprašanje, koliko lahko orodja pomagajo pri odločanju, Markun odgovarja, da je glavna funkcija kontrolerja, da vodstvu svetuje in pripravlja podatke za obveščene odločitve. "Odločitve se sprejemajo na podlagi informacij, izluščenih iz podatkov. Vloge intuicije v nekaterih primerih ne smemo zanemariti, sploh v času velikih gospodarsko-političnih vplivov in sprememb. Za to so potrebne raznolike izkušnje in znanje. Ampak na koncu mora odločevalec stati za svojo odločitvijo, kar pa je možno le takrat, ko se naredi domača naloga in zberejo kar se da celostne informacije v času, ki je na voljo. To velja tako za kontrolerja kot vodstvo," opozarja Markun.

Za konec še razloži, da je osnova oddelka kontrolinga, da postavi sistem zastavljanja ciljev za glavne akterje v podjetju. Med izvajanjem aktivnosti kontroling skrbi za transparentno merjenje napredka. "V primeru odstopanj sledijo korektivni ukrepi. Te je najučinkoviteje izvajati tako, da razumemo soodvisnost ali korelacijo posameznih delov in aktivnosti ter kakšen vpliv bodo zastavljene aktivnosti imele na celotno uspešnost podjetja. Zato je dobro postavljati cilje, meriti njihovo doseganje in izvajati ukrepe v vseh delih in procesih poslovanja v podjetju," dodaja.

Mladen Miković, Finance

VIR: CRMT, d. o. o.